Omkring Lägerelden
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Moderna Nybyggare

Gå ner

Moderna Nybyggare Empty Moderna Nybyggare

Inlägg av Admin tor mar 27, 2014 10:16 pm

För att ställa sig utanför systemet idag behövs något de flesta som söker det livet inte har - pengar! Det kostar att köpa mark att skapa ett nytt, alternativt, liv. Man kan naturligtvis också ockupera den mark man vill ha, men det gör det svårt att bygga någonting långsiktigt, som odlingar t ex. Helst skulle man hitta en övergiven by med ett eller ett par beboeliga hus, som är mer eller mindre gratis. En egen brunn/källa är också bra, med drickbart vatten, så har man vattenförsörjningen klar. El kan man ganska enkelt fixa, för den tekniskt händige, genom enkla vindturbiner och solceller som man gör själv.
Nu tror jag inte att man kan klara sig till 100% utan någon kontakt med det etablerade samhället, det går inte över en natt att bygga upp ett självförsörjande samhälle, men mycket kan man faktiskt tillverka/skapa på egen hand.
Jag ser framför mig en by/samhälle med fristående egna hus för varje familj samt byggnader för gemensamma aktiviteter, workshops, hantverk mm. Varje hus har sin egen lilla trädgård där man kan ha en köksträdgård, bärbuskar, mm, samt en större gemensam odling för t ex rotfrukter, fruktodling osv. För mig är det viktigt att varje individ/familj har sin egen bostad att dra sig tillbaka till, och att man låter varje individ delta i gemensamt arbete efter egen förmåga, talang och kunskap. Jag har också en förhoppning att individer med flera olika kunskapsområden ska dela min vision och våga ta steget ut ur det etablerade samhället/systemet och ansluta sig till detta nya samhälle.
Kalla detta en utopi om ni vill, men jag är övertygad om att det är genomförbart. All förändring har setts som omöjlig tills någon försökte och lyckades.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 45
Registreringsdatum : 14-02-20

https://omkringlagerelden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Moderna Nybyggare Empty Återvinning

Inlägg av Admin tis apr 01, 2014 8:05 am

En del av att leva som modern nybyggare är återvinning. Nu menar jag inte att panta burkar och flaskor, även om detta är en självklar del av återvinningen (samtidigt som det ger några kronor), utan om att ta vara på byggmaterial, kläder, och annat som kan användas på nytt.

För den som inte har så mycket i plånboken är Röda Korsets second-hand, Kupan, och Frälsningsarméns Myrorna gamla bekanta, där letar man ofta efter nytt, både till garderoben och hemmet. Kanske finns också andra second-handbutiker där man kan lämna in sina gamla kläder/saker och få någon krona om de säljs. Men återvinning är också att ta vara på byggmaterial, inredningsdetaljer, t o m att ta vara på gamla bärbuskar/träd från någon ödetomt som ska schaktas och byggas nytt på.

Att återvinna på detta sätt är en naturlig del av de samhällen jag vill se, att leva av naturen och inte ta mer än man behöver och ta vara på det någon annan övergett. Jag hoppas på att vi snart ska kunna vara igång och skapa en ny gemenskap, någonstans, förhoppningsvis i Sverige men det är inget tvång, där detta är en del av livet. Men även på liten skala, i vars och ens eget liv så är återvinning en vinst för både individen och Moder Jord.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 45
Registreringsdatum : 14-02-20

https://omkringlagerelden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet