Omkring Lägerelden
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

"Försvinna", ur systemet...

2 posters

Gå ner

"Försvinna", ur systemet... Empty "Försvinna", ur systemet...

Inlägg av Admin tis apr 01, 2014 8:41 am

Är det möjligt att "försvinna" från systemet? Eller är vi övervakade från vagga till grav så att samhället alltid vet var vi finns?

Jag har inga egentliga planer på att försvinna i bokstavlig mening, men tanken är intressant i teorin för den som vill ställa sig utanför systemet/samhället. Om jag vill delta i att grunda ett annat slags samhälle, ett som inte vill vara del av det system vi har idag, kanske det är en idé (i teorin) att inte längre kunna spåras av dem som vill bevara det system/samhälle vi har. Eller?
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 45
Registreringsdatum : 14-02-20

https://omkringlagerelden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

"Försvinna", ur systemet... Empty Sv: "Försvinna", ur systemet...

Inlägg av TomStrand lör apr 05, 2014 10:47 pm

Klart att man kan försvinna från systemet, om man är redo att välja bort, t ex pengar och sjukvård. Jag är, beredd att göra... varför var en del i ett system jag inte tror på... då ärligare att inte ta del av dess "saker". Alltså sluta använda id-kort och bank-kort. Leva som papperslös. Säga upp sitt medborgarskap. Byta namn. Börja om. Bränna sina papper och kort i en symbolisk reningseld. Något nytt föds. Ur askan. Fria människor. En bra början... att "försvinna", inte vara spårbar(a)... En tanke som jag tilltalas av mer och mer, mina kort (bank och kör) går ut i höst, då, inte förnya dem, eller bränna dem tidigare... Som sagt, ett system/samhälle som jag inte tror på, att försvinna ifrån, hoppa av... att våga, att vilja. Att göra.

TomStrand

Antal inlägg : 5
Registreringsdatum : 14-03-27

Till överst på sidan Gå ner

"Försvinna", ur systemet... Empty Sv: "Försvinna", ur systemet...

Inlägg av Admin lör apr 12, 2014 8:49 am

Hej, Tom,
fört får jag be om ursäkt för att mitt svar dröjt, familjeskäl har kommit i vägen lite just nu.

Du har helt rätt syn på detta enligt mig, för att ställa sig helt utanför samhället måste man vara beredd att ge upp sådant som är en del av detta samhälle.
Min invändning blir att det blir svårt att börja skapa ett nytt samhälle, t ex börja bygga en bygemenskap där man odlar ekologiskt, lever i harmoni med naturen och inte tar mer en man behöver, använder medicinalväxter osv, utan att använda pengar till nödvändiga saker. Människor kan bli allvarligt sjuka eller skadade i detta samhälle också, och behöver läkarvård inte medicinmän/kvinnor. Det ultimata är att samla människor med många olika kunskaper och på sikt även bygga upp vår egen vård, kunna tillverka det man behöver i största möjliga mån, osv, men jag tror inte många vill gå tillbaka till stenåldersliv helt och hållet.
Du skrev att där du bor finns många tomma hus. Jag förutsätter att det är hus som går att bo i, inte sönderfallande husstommar. Jag skulle gärna vilja veta mer om detta område. Är det landsbygd eller inom tätort? Finns det flera hus samlade så att det går att står att bygga upp någonting där, en bygemenskap t ex? Finns det möjlighet att "hyra" för en symbolisk summa av ägaren? (Att ockupera hus är en sista utväg inte ett mål i sig för det samhälle jag vill bygga upp)
Utan körkort behövs det vara rimligt avstånd för att börja bygga upp ett förråd av basvaror, t ex ris, mjöl, socker mm samt fröer för att starta odling.

Men för att återgå till frågan om det går att försvinna. Går det att försvinna och börja om som ett helt tomt blad utan att myndigheter direkt hittar spåret bakåt? Jag är inte kriminell och behöver "gå under jorden", men tanken på att kunna försvinna från det liv vi lever nu och börja om utan förflutet är väldigt lockande.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 45
Registreringsdatum : 14-02-20

https://omkringlagerelden.swedishforum.net

Till överst på sidan Gå ner

"Försvinna", ur systemet... Empty Sv: "Försvinna", ur systemet...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet